Foredrag om digitale vaner i Dronninglund

Hvad tror du disse punkter handler om?

Nej, de handler ikke om mobiltelefoner, men er taget fra de officielle diagnosekriterier på ADD (Attention Deficit Disorder). 

Min bog, Hov, et egern! er skrevet til voksne mennesker og komplet fri for “skærmskyld”. I bogen tager jeg for givet at folk der læser en sådan bog, allerede har besluttet at den er gal med deres skærmforbrug og gerne vil skrue ned. Når jeg holder oplæg for gymnasieelever, griber jeg sagen lidt anderledes an. Før jeg kan begynde at lære dem om deres digitale vaner, er jeg nemlig nødt til at fortælle hvorfor det jeg siger er relevant for dem. Ikke for at give dem skyld og dårlig samvittighed (det virker nemlig ikke), men for at give dem en mere realistisk opfattelse af hvad prisen er, når man konstant lader sig forstyrre af sin mobil.

Derfor viser jeg hvordan en mobil under næsen mens man f.eks. læser lektier, kan give den samme effekt som en opmærksomhedsforstyrrelse. I praksis er det jo ligemeget om forstyrrelsen kommer “indefra” eller “udefra”. Jeg prøver også at give dem en LIVE multitasking-test og fortælle om de mentale omkostninger ved at prøve at gøre flere ting ad gangen.

Konklusionen på foredraget er dog den samme for elever som for voksne læsere: dine digitale vaner har du selv kontrol over. Og hvis de for eksempel giver problemer i skolen, kan man begynde at ændre dem. Ikke ved at “gå tilbage” til en adfærd uden skærme 24/7 – for sådan en har mange af de unge aldrig haft – men ved at begynde at lære sig selv nye vaner, som giver bedre plads til andre ting.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *