Hov, et egern!

En selvhjælpsbog om digitale vaner – komplet uden skærmskyld!

Læs de første anbefalinger her

Hvordan skriver man en selvhjælpsbog om vores digitale tjekkeadfærd, som ikke blot gentager de samme floskler om dopaminjunkies og algoritmer, som vi har gentaget de sidste år – og så ellers slutter af med 10 quick fixes?

Link: Find gratis læse- og lytteprøve her

Sådan lød den opgave jeg stillede mig selv, inden jeg gik i gang med denne selvhjælpsbog. Der er jo næppe mange mennesker der trænger til at blive skældt endnu mere ud for deres mediebrug end de allerede bliver. Det er heller ikke ret brugbart at få at vide at man er et viljeløst offer for de sociale mediers grådige udnyttelse.

Derfor blev det fra begyndelsen klart at jeg, i denne bog, måtte droppe de ideologiske korstog helt. I stedet valgte jeg en anderledes, mere fordomsfri og psykologisk funderet tilgang, til digital tjekkeadfærd. Da jeg undersøgte litteratur på feltet, lagde jeg mærke til at digitale vaner temmelig ofte bliver nævnt, men at ingen rigtigt havde tilbudt en grundig og let læselig forklaring på hvordan digitale vaner egentlig fungerer – og hvordan man kan ændre dem. Og jo mere jeg tænkte over det, jo mere blev det klart at det netop er viden omvaner der er nøglen til at forstå og ændre vores adfærd varigt.

For at hjælpe mennesker med deres vaner, bliver man nødt til at se mennesket som et handlende individ. Man kan jo ikke skrive en selvhjælpsbog til et offer. Så et af bogens vigtigste bidrag til debatten er at du her ikke bliver set som “en hjerne, fanget i en digital labyrint”. I stedet bliver du set som et handlende menneske, som måske har fået lært dig selv nogle vaner, du nu gerne vil ændre.

Således var bogens fundamentale DNA på plads:

  • Det skulle være en bogen uden “skærmskyld” og kritik af tjekkeadfærd eller sociale medier. Det er ikke anvendeligt i en selvhjælpssammenhæng – og det bliver rigeligt dækket andre steder.
  • Læseren af bogen skal ikke ses som et offer, men et handlende individ, der selv kan påvirke sine vaner, hvis hun forstår dem.
  • Bogen skulle indeholde en konkret, letforståelig og underholdende indføring i hvordan digitale vaner egentlig virker.
  • Og så skulle den indeholde konkret og brugbar viden og gode råd, som oplyser uden at skælde ud eller gøre forkert.

I bogen var jeg nødt til at tage et opgør med tidens populære forklaringer om dopamin, FOMO og afhængighedsskabende algoritmer. Så læseren bliver (forhåbentligt) også bedre i stand til at gennemskue poppede pseudovidenskabelige skrækforklaringer.

God fornøjelse med bogen…

Anders Colding-Jørgensen

Nå ja. Du kan jo købe bogen hos Saxo eller i en analog boghandel.

Hvis du skynder dig, kan du stadig bruge koden Hovetegern19 for at få 10% rabat på bogen hos Saxo!