Har I en egentlig politik for mobiler og sociale medier på jeres skole?

Hvis ikke, vil mange lærere opleve at det er deres eget ansvar at forhandle opmærksomhed og mediebrug i skolen.

At sikre optimale rammer for opmærksomhed i skolen og på gymnasiet er et ledelsesansvar. Men mange skoleledelser viger tilbage for at sætte klare grænser for brugen af medier i skoletiden.

Det kan bl.a. skyldes:

  • At ledelsen er usikker på hvor grænsen skal trækkes
  • At mobiltelefoner og computere juridisk set er elevernes egen ejendom
  • At ledelsen ikke vil tage ansvaret fra lærerne
  • At ledelsen ikke er klar over at det er et problem
  • At ledelsen ikke ønsker at “åbne” debatten, med al den uro det kan medføre på kort sigt.

Men faktum er at tilstedeværelsen af beskeder, YouTube og sociale medier er en kilde til distraktion og afbrydelser. Både når eleverne forsøger at kommunikere imens de skal arbejde eller være sammen i frikvarteret – men også når de “bare” har mobiltelefonen liggende ved siden af sig.

Og denne konstante strøm af distraktioner, har konsekvenser. En gruppe canadiske forskere undersøgte i 2011 sammenhængen mellem at have adgang til Facebook i undervisningen og elevers generelle årskarakterer og fandt følgende:

Elever der havde adgang til Facebook i undervisningen havde næsten 2 hele karaktertrins(!) lavere årskarakterer end elever som ikke havde adgang til at “multitaske”. Kilde: Læs forskningsartiklen.

Hvad kan I opnå ved en fælles politik?

Ved at begynde processen omkring at skabe en egentlig samlet politik for digitale og sociale medier på jeres skole eller uddannelsesinstitution, opnår I flere ting:

  • I får en mulighed for at diskutere ansvar for læring med eleverne, ved at inddrage dem i arbejdet
  • I får mulighed for at fremstå som en samlet front over for eleverne
  • I bakker hver enkelt lærer op, da de ikke skal stå med forhandlingen om opmærksomheden selv.
  • I får større ro og mere opmærksomhed i klasserne og ofte også et bedre socialt liv

Første skridt er let, gratis og uforpligtende:

Tag fat i Anders Colding-Jørgensen på 61678913 eller via email

Jeg hedder Anders Colding-Jørgensen

Jeg er adfærdspsykolog og ved at skrive en psykologisk selvhjælpsbog om vores digitale tjekkevaner.

Bogens arbejdstitel er “Hov, et egern!” og her på sitet kan du booke foredrag og læse mere om emnet.

Kontakt mig her | Læs om foredraget her