SÆT OPMÆRKSOMHED PÅ DAGSORDENEN

Vil du hjælpe dine medarbejdere med at håndtere digitale distraktioner?

Lige nu sidder mange medarbejdere og kæmper med at håndtere deres opmærksomhed i en verden af forstyrrelser fra især sociale medier. Det går både ud over velværet og produktiviteten.

Både ydre notifikationer og indre impulser “trigger” konstant medarbejdernes vaneadfærd med det resultat at alt for mange lønkroner lander i de sociale mediers nyhedsfeed og Silicon Valleys annonceindustri – i stedet for hos de danske virksomheder og skatteborgere som betaler lønnen.

Læs relateret artikel i Mandag Morgen: “Hvor mange lønkroner har du brændt af på Facebook i dag?”

Det er især medarbejdere som arbejder ved en computer, som er udsatte. Og værst er det, hvis man f.eks. har ansvar for kommunikation og sociale medier. Mange medarbejdere vil gerne være bedre til at fokusere – men de ved bare ikke hvordan. Men det kan du faktisk hjælpe dem med.

Sådan gør du:

1. Book et oplæg

Et godt oplæg kan gøre tre vigtige ting for dine medarbejdere:

  • Få dem til at forstå hvorfor konstante distraktioner og “tjekkerier” på sociale platforme både er et problem for deres produktivitet og for deres eget psykiske arbejdsmiljø
  • Lær dem hvordan deres egne vaner og distraktioner fungerer og ikke mindst hvordan de sociale medier konstant trigger deres vaner
  • Giv dem simple værktøjer til at styre opmærksomheden og håndtere vanerne bedre. Ikke kun når det drejer sig om ydre triggere som f.eks. notifikationer på mobilen, men også de indre triggere, som aktiveres når de for eksempel støder på noget svært i deres arbejde.

2. Tilbyd viden i jeres eksisterende kommunikation

Ingen kan huske alt hvad man lærer på et oplæg. Derfor kan I supplere med tekster med gode råd og strategier, som kan opfriske viden og støtte opmærksomheden i det daglige.

  • Indholdet kan tilbydes i personalebladet, medlemsbladet eller intranettet
  • Materialet kan leveres til jer som råtekst, I selv kan sætte op. Eller som layoutet tekst med jeres logo på.

3. Få en opmærksomhedspolitik –  afstem forventningerne

  • På nogle virksomheder er det både nødvendigt og en god støtte for medarbejdernes opmærksomhed at opsætte regler for distraktioner
  • I kan f.eks. formulere en politik for brug af mobiler og Facebook i arbejdstiden
  • Men det er ikke altid nødvendigt med tvang og regler – alene det at man tager hul på snakken og f.eks. tilbyder viden, tips og værktøjer, viser at man har fokus på opmærksomhed og tager den alvorligt.
  • Det vigtigste er at man sender et signal om at styr på opmærksomheden er vigtigt – både for virksomheden og for medarbejderen.

Forløb kan sammensættes individuelt til virksomheder og organisationer.

“Opmærksomhedskonsulenten” kan hjælpe jer med at sætte opmærksomhed på dagsordenen.

Tag fat i Anders på 61678913, hvis I vil videre.

 

Jeg hedder Anders Colding-Jørgensen

Jeg er adfærdspsykolog og ved at skrive en psykologisk selvhjælpsbog om vores digitale tjekkevaner.

Bogens arbejdstitel er “Hov, et egern!” og her på sitet kan du booke foredrag og læse mere om emnet.

Kontakt mig her | Læs om foredraget her